Suplimentele nutritive – Cat este eficienta si cat este marketing?

Published in Suplimente nutritive 9 April 2021

Cât de eficiente sunt suplimentele nutritive? Exista studii științifice care sa le ateste această eficiența sau este doar marketing?

CE SUNT SUPLIMENTELE NUTRITIVE?

  • În ultimii ani, interesul populației pentru suplimente alimentare a crescut foarte mult. Ca urmare, atât Europa, cât și în Statele Unite, industriile producătoare de suplimente nutritive au ajuns la cifre de afaceri de milioane de dolari.

  • Suplimentele alimentare sau nutritive sunt produse care au rolul de a suplimenta dieta cu o serie de nutrienți sau alte substanțe cu efecte fiziologice. La ora actuală există disponibile, atât în farmacii, cât și în magazinele de profil, o gamă variată de astfel de suplimente, sub diverse forme de prezentare cum ar fi: capsule, tablete, băuturi, pulberi sau batoane. Din punct de vedere al compoziției chimice suplimentele nutritive pot fi: vitamine, minerale, antioxidanți, nutrienți esențiali, enzime, fibre, acizi grași sau diverse extracte de origine vegetală sau animală.

  • Majoritatea suplimentelor sunt considerate alimente și nu medicamente, motiv pentru care nu se supun aceleiași legislații ca și medicamentele. Există totuși și câteva suplimente nutritive care intră în categoria medicamentelor datorită substanțelor bioactive conținute, efectelor asupra organismului și metodelor de utilizare ale acestora.

  • Motivele pentru care se optează din ce în ce mai mult pentru astfel de produse sunt foarte variate însă, le putem împărți în două categorii principale: de natură medicală și de natură nemedicală. În prima catagorie se încadrează persoanele care optează pentru consumul suplimentelor alimentare în scop terapeutic, considerând că acestea nu au efecte adverse atât de severe precum medicamentele. În a doua categorie se încadrează persoanele care optează pentru consumul suplimentelor pentru: scăderea în greutate, dezvoltarea masei musculare, prevenirea unor afecțiuni sau îmbunătățirea condiției fizice și intelectuale.

CARE SUNT PRINCIPALII CONSUMATORI AI SUPLIMENTELOR NUTRITIVE? 

  • Conform datelor statistice furnizate de Euromonitor International, dintre persoanele care optează pentru consumul de suplimente alimentare în Marea Britanie, 36% suferă de afecțiuni articulare, 19% de afecțiuni cardiovasculare, 3% suferă de probleme digestive iar 9% au o imunitate slăbită. Aceiași sursă arată că 9% din populația Marii Britanii ia suplimente pentru a-și îmbunătăți aspectul fizic, 5% pentru a-și îmbunătăți memoria, 3% pentru a-și ameliora problemele apărute ca urmare a instalării menopauzei și 2% pentru relaxare și bună dispoziție.

  • Creșterea consumului de suplimente nutritive în rândul populației a crescut destul de mult la nivel mondial în ultimii ani însă, cel mai mult, în țările dezvoltate. Conform Agenției Britanice pentru Standarde Alimentare, peste 50% din populația Statelor Unite și Marii Britanii sunt consumatori de suplimente nutritive. Dintre acestea, cele mai populare și mai bine vândute produse sunt vitaminele (36%) și uleiurile de pește (35%). Aceeași sursă precizează că persoanele de sex feminin sunt mai mari consumatoare de suplimente decât cele de sex masculin.

  • Interesant este faptul că, la ora actuală, există suplimente cu destinație comună pentru ambele sexe (pentru menținerea greutății, tonifiere, sporirea rezistenței la efort fizic și la stres) dar și produse destinate în mod specific unui sex. Pentru persoanele de sex feminin există pe piață liniile Wellness Shake, Daily healt etc. iar pentru persoanele de sex masculin Linia Dynamite, Stimulatoarele, etc. Dintre aceste tipuri de produse, o problemă aparte o ridică suplimentele pentru bodybuilding destinate atleților și culturiștilor. În această categorie intră shake-urile proteice, aminoacizii cu catenă ramificată, acizii grași esențiali, boosterele de testosteron, înlocuitorii de mese sau produsele pentru pierdere în greutate.

EXISTĂ STUDII CARE SĂ CERTIFICE EFICIENȚA SUPLIMENTELOR NUTRITIVE?

  • O problemă pe care o ridică unele suplimentele alimentare la ora actuală este faptul că unele dintre acestea nu au suficiente studii clinice care să le certifice calitățile terapeutice sau nutriționale. Efectele acestora asupra organismului uman nu sunt cunoscute pe deplin, interacțiunile cu alimente, medicamente sau alte suplimente nu sunt complet elucidate iar posibilele efecte adverse asupra oganismului sunt încă incerte.

  • Din aceste motive chiar și dozarea sau etichetarea acestor produse ar putea fi, de cele mai multe ori, incorectă. Pe lângă aceste aspecte, mai grav este că, sub titulatura de “Suplimente naturale, multe dintre aceste produse pot fi extracte din petrol, derivați din gudroni sau sirop de porumb prelucrat chimic cu diverse substanțe industriale cum ar fi formaldehida, acetona și alte substanțe de acest gen.

  • Majoritatea consumatorilor de suplimente alimentare manifestă o oarecare prudență, limitându-se la administrarea dozelor recomandate pe eticheta produsului. Există însă și consumatori care, urmând sfaturile unor prieteni, bloggeri sau alte persoane neavizate își administrează în mod inconștient doze peste limita admisă, cu scopul de a spori eficiența produsului. Chiar dacă efectele adverse ale acestora sunt relativ reduse, administrarea lor fără discernământ sau fără consultarea unui specialist în nutriție, poate duce la o serie de efecte adverse și disfuncții metabolice de nedorit.

  • O chestiune problematică este și popularizarea excesivă a acestor poduse, chiar și în condițiile în care eficiența unora dintre acestea este lipsită de studii de laborator sau clinice. În aceste situații este indicat să privim cu oarecare scepticism astfel de produse, mai ales când avem de-a face cu un marketing atât de persuasiv și inconștient

CUM SUNT MARKETATE SUPLIMENTELE NUTRITIVE?

  • Suplimentele alimentare pot fi procurate din farmacii, magazine de profil sau chiar supermarketuri. Promovarea acestor produse se poate face în mod direct sau indirect. Promovarea directă este făcută de către comercianții magazinelor de profil sau de persoanele implicate în marketingul de tip multilevel. Promovarea indirectă a acestora se face cu ajutorul reclamelor radio-TV, a email-urilor de tip spam, ziarelor, revistelor și website-urilor de profil.

  • Vânzarea acestor produse în magazinele de profil sau supermarketuri este realizată în general de către persoane fără pregătire în domeniu dar motivate financiar pentru a fi persuasive. Din aceste considerente, de cele mai multe ori, credibilitatea acestor vânzători este îndoielnică. Mai grav este faptul că nici în farmacii lucrurile nu stau foarte bine. Un studiu în acest sens a evidențiat că, în magazinele de profil, vânzătorii recomandau suplimente fără dovezi din literatura de specialitate în aproape 90 % din cazuri iar, în farmacii, recomandările fără a se ține cont de studiile științifice, erau în aproximativ 40% din cazuri. În cazul marketing-ului multilevel lururile stau și mai grav deoarece persoanele implicate în vânzarea acestor produse sunt interesate de promovare și câștigarea unor comisioane. Mai mult decât atât, majoritatea persoanelor implicate în acest tip de marketing nu au pregătire în domeniu.

  • Una dintre cele mai agasante metode de marketing a suplimentelor nutritive este cu ajutorul reclamelor Radio-TV sau email-urilor de tip spam. Toate aceste reclame sunt plătite de firmele producătoare de suplimente și țintesc anumite profiluri ale consumatorilor cum ar fi: bolnavii de diferite afecțiuni, persoanele cu probleme de greutate, imunitate scăzută, probleme cu diferite deficiențe vitaminice, etc. Cum majoritatea acestor produse nu au studii științifice care să le ateste veridicitatea, strategia de marketing aplicată de cele mai multe ori este manipularea emoțională.

CONCLUZII

  • Deși sunt foarte bine marketate, majoritatea suplimentelor alimentare existente pe piață la ora actuală nu și-au dovedit eficiența în studiile clinice sau de laborator, pot interfera cu acțiunea diferitelor medicamente sau pot avea efecte adverse când sunt consumate pe termen lung.

  • Prevenirea sau chiar terapia unor afecțiuni, menținerea unei greutăți optime sau îmbunătățirea capacități de efort fizic și intelectual se pot face printr-o dietă echilibrată și diversificată și un stil de viață sănătos. O dietă monotonă și dezechilibrată din punct de vedere nutrițional nu poate fi corectată doar prin aportul unui nutrient sau al altuia din suplimentele nutritive. Sănătatea înseamnă mult mai mult decât aportul unuia sau mai multor nutrienți.

  • Dacă, pe lângă o dietă echilibrată și diversificată, unele persoane sunt tentate să introducă în dietă și unele suplimente alimentare, este necesară o atenție deosebită la reclamele acestor produse. În acest sens, trebuie privite cu scepticism suplimentele cu un număr exagerat de testimoniale pozitive, cele care tratează o gamă largă de afecțiuni, cele care promit o pierdere substanțială în greutate în timp record sau cele despre care se menționează că ar fi o descoperire științifică de ultimă oră. În același timp, trebuie ignorate sfaturile comercianților care se ocupă cu vânzarea acestor produse, mai ales atunci când aceștia nu au calificările necesare. Din aceste considerente este recomandată consultarea unui nutriționist înainte de a opta pentru introducerea în dietă a unui astfel de produs.

BIBLIOGRAPHY

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *